Een dag zonder woede (2)
De Boeddha kent onze zwakke wil goed. Daarom begeleidt Hij ons door middel van ‘innerlijke toepassingen’ en leert ons op eigen benen te staan en onafhankelijk te zijn van lijden. Innerlijke toepassingen zijn: vrijheid van illusies van valse waarheden, weerstand bieden aan verleidingen en roddels, juist zien, juist luisteren, juist begrijpen en jezelf juist gedragen en altijd je geest kalm houden, oftewel het achtvoudige pad.
Door middel van deze oefening, zul je ogen krijgen waarmee je de echte waarheid kunt zien en zul je op een medelevende manier kunnen denken aan anderen door je in hun schoenen te verplaatsen. Het resultaat hiervan is dat je mededogen en liefde groeien, en dat je vriendelijk wordt tegen anderen. Als je niet vriendelijk kunt zijn tegen anderen, of als je geest nog steeds kan worden misleid door de woorden van anderen, heb je de juiste oefeningen nodig onder leiding van een priester van Nichiren Shū.
Laatste Tijdperk van de Dharma
Als we nu naar de wereld kijken, zijn er veel soorten problemen en lijden. Tegenwoordig maken mensen zich zorgen over frequente terreurdaden en gewelddadige misdaden op openbare plaatsen, zelfs op scholen. ‘Waar gaan we naartoe?’ of ‘Deze wereld lijkt wel op de hel! Het lijkt wel het einde van de wereld.’
Het boeddhisme verkondigt een concept van het ‘Tijdperk van Achteruitgang van het Boeddhisme’. Dit ‘Achteruitgaande Laatste Tijdperk van de Dharma’ is nu aan de gang. Het is 2000 jaar geleden dat de Boeddha stierf. De psyche en moraal van mensen zijn verdorven en ze zijn egoïstisch geworden. Mensen besteden geen aandacht aan anderen, achtervolgen zelfzuchtig hun eigen materiële voordelen en streven naar hun eigen genoegens. Ze wijden zich aan kwaadaardige leerstellingen of sekten en haten, vechten en doden elkaar.
Een voorbeeld is het conflict tussen Israël en Palestina. Ze kunnen niet stoppen met elkaar te doden vanwege diepgewortelde haat en wrok jegens elkaar. Ze zijn religieuze mensen. Waarom zijn ze niet verbeterd in de loop der tijd? Ik vraag me af wat het doel van religie is. Het lijkt erop dat ze wraak tegen elkaar zoeken als gevolg van hun ego en haat, onder het mom van God.
De Wet van Oorzaak en Gevolg
Wraak is in wezen één emotie, maar het is voor hen een natuurlijke emotie geworden. Het is onmogelijk om wraak te stoppen en vrede te stichten door wraak. De menselijke geschiedenis toont ons dit: een land dat een ander land binnenvalt, heeft het lot om door een ander land te worden binnengevallen.
Een land dat is opgericht door een staatsgreep heeft het lot om omvergeworpen te worden door een andere staatsgreep, maar een revolutie zonder geweld heeft van nature de neiging om het nationale beleid democratisch te hervormen.
Alle verschijnselen treden op volgens de wet van oorzaak en gevolg. Hier zijn nog wat woorden van de Boeddha:
Haat kan nooit worden gestopt door haat; het kan alleen worden gestopt en genezen door liefde. Dit is eeuwige waarheid. Alle verschijnselen zijn onderling verbonden met oorzaak en gevolg – regen valt, wind waait, planten bloeien, bladeren rijpen en worden weggeblazen. Alles ontstaat en dooft uit volgens de wet van oorzaak en gevolg.
Boeddha Śākyamuni
Verlossing van de Lotus Sūtra
In het Achteruitgaande Laatste Tijdperk van de Dharma is de psyche van mensen verdorven en gedragen ze zich als dieren en leven ze voor zelfgenoegen en materiële zaken. Hun verlangen heeft voorrang boven alles, naar de grillen van hun instincten. Dit tijdperk lijkt op een moeras. Voor mensen in zo’n tijdperk liet de Boeddha de hoogste leer achter die nooit eerder was verkondigd, de Lotus Sūtra.
Zoals je weet, wordt de leer in de Lotus Sūtra vergeleken met de aard van de lotusbloem; hoewel de lotusbloem groeit in een modderige vijver, wordt ze nooit bevlekt door de modder, maar behoudt ze haar eigen pure kleur. En als de vijver modderiger wordt, wordt de bloem alleen maar puurder.
In de Lotus Sūtra manifesteert de Boeddha het kenmerk van Zijn Verlichting: de Boeddha toont voor het eerst Zijn ware gedaante. Hij is de Eeuwige Boeddha. Zelfs als Zijn fysieke lichaam wordt uitgedoofd, is Hij altijd in deze wereld en leidt Hij ons en redt Hij ons in het Achteruitgaande Laatste Tijdperk van de Dharma.
Kortom, we kunnen Zijn mededogen en leiding direct ontvangen, net als toen de Boeddha nog leefde. Geloven in de Lotus Sūtra betekent dus de Boeddha direct zien en Zijn onderricht direct ontvangen. Hij staat naast ons in deze echte wereld en leidt ons, met de wens dat alle levende wezens de Verlichting kunnen betreden, net zoals de Boeddha zelf.
Het is vele honderdduizenden miljarden triljoenen eonen geleden dat ik de Boeddha werd. Ik zal nooit uitsterven. Ik toon mijn uitsterven aan jullie opzettelijk, hoewel ik nooit verdwijn. Ik leef altijd hier en verkondig de Dharma. Ik ben de Vader van de wereld. Ik red alle levende wezens uit het lijden. Ik denk altijd: ‘Hoe kan ik alle levende wezens ertoe brengen om de onovertroffen weg te betreden en snel Boeddha te worden?
Boeddha Śākyamuni. De Lotus Sūtra, Hoofdstuk 16
Een dag zonder woede
Het is gemakkelijk om politiek, kwesties of problemen te betreuren en erover te klagen. We zouden actie moeten ondernemen om onze problemen te verbeteren als we ons bewust zijn van hun ernst, in plaats van alleen maar te klagen.
Als we altijd aan het negatieve denken, kunnen we niet vooruitkomen; maar als we ons kunnen richten op het positieve, zullen we vooruitkomen. We hebben het potentieel en het vermogen om alles te verbeteren als we onze moeilijkheden met moed tegemoet treden.
In Hoofdstuk 13 van de Lotus Sūtra staat een leerstelling over hoe te handelen in het Achteruitgaande Laatste Tijdperk van de Dharma:
Er zullen veel verschrikkelijke dingen zijn in de kwaadaardige wereld van het Tijdperk van Verontreinigingen. Duivels zullen de lichamen binnengaan en ze aanzetten tot misbruik en beledigingen jegens ons. We zullen het schild van volharding dragen omdat we de Boeddha respecteren en geloven. We zullen al deze moeilijkheden doorstaan.
Dit leert ons volharden en een onwankelbare geest te hebben. Ik wil u een essentieel leefregel van deze leer voorstellen. Het is elke vrijdag ‘een dag zonder woede’. Een dag waarop je niet boos mag worden, niet mag discussiëren en niet mag klagen. Richt je geest op ontspanning en blijf de hele dag kalm. Wees geduldig, ook al voel je boosheid en chant de Odaimoku: ‘Namu Myoho Renge Kyo’, totdat het gevoel verbetert.
Als je denkt dat je nog steeds een slecht humeur hebt of een frustrerende dag, zal dit een inleidende leefregel zijn om je aard te verbeteren. Als je dit volhoudt, zul je goede geschenken of boodschappen van de Boeddha ontvangen. Laten we dit doen voor het geluk van anderen en voor je eigen vredige geest.
Gasshō.
Dit is het tweede deel van de tekst ‘Een dag zonder woede’, van eerwaarde Tsukamoto (foto). Het eerste deel vind je hier. Deze tekst is uit het Engels vertaald naar het Nederlands. De originele tekst is te vinden onder de titel ‘No Anger Day’ op de website van Nichiren Shu UK, of via deze link.
Kanto Tsukamoto Shonin is de hoofdpriester van de Nichiren Shu Buddhist Temple of UK. Eerwaarde Tsukamoto is de auteur van verschillende boeken over boeddhisme en een voormalig professioneel bergbeklimmer. Momenteel woont hij in Japan.