Een dag zonder woede (1)
Hallo iedereen! Hoe gaat het met jullie?
We zijn boeddhisten, toch? Zo ja, hoe vaak voel je jezelf ‘een boeddhist’ in je dagelijks leven? Wanneer je aan het chanten of mediteren bent? Wanneer je boeddhistische voorwerpen of de afbeelding van het boeddhisme op tv ziet? Er zullen verschillende momenten zijn. Maar als je het alleen voelt wanneer je boeddhistische voorwerpen of afbeeldingen ziet, is de leer van het boeddhisme niet diep doorgedrongen in je geest of lichaam. Want het boeddhisme is niet alleen een religie maar ook een ‘manier van leven’.
Boeddhisme ervaren
Het dagelijks leven is het boeddhisme. Je kunt het boeddhisme elke dag voelen. Als je het boeddhisme onophoudelijk begint te voelen, ben je een ware boeddhist.
Maar wat betekent het om het boeddhisme te voelen? Wat denk je? De leer vasthouden? De voorschriften volgen; elke dag chanten; altijd een kalme geest hebben; vredig zijn en niet vechten? Dit zijn geen antwoorden; dit zijn handelingen na het gevoel.
Śākyamuni Boeddha
Nog een keer: wat betekent het boeddhisme voelen? Het antwoord is: elke dag Śākyamuni Boeddha (de Boeddha) en Nichiren Shōnin ervaren. We kunnen de Boeddha altijd naast ons voelen en Nichiren Shōnin dichtbij ons; afhankelijk van de diepte van je geloof, kun je praten met de Boeddha en Nichiren Shōnin.
Ik ken veel Nichiren Shū-boeddhisten die zich bewust zijn van de boodschappen van de Boeddha of die van Nichiren Shōnin, en de realiteit voelen. Śākyamuni Boeddha zei in de Lotus Soetra:
Ik leef altijd in deze wereld en verkondig de Dharma. Ik zal nooit uitsterven. Als je mij vereert, verschijn ik en verkondig ik de Dharma aan jou. Ik weet wie de Weg beoefent en wie niet. Ik denk: “Hoe kan ik alle levende wezens ertoe brengen om de onovertroffen Weg te betreden en snel Boeddha te worden?”
Boeddha Śākyamuni
De Boeddha is altijd naast ons, kijkt naar ons en leidt ons. We moeten deze ideeën in ons hoofd houden en inspanningen leveren voor ons dagelijks leven. Zo kunnen we elke dag bewust zijn van de verlossing van de Boeddha.
Ik wil je voorstellen aan een oefening voor je geest. Gasshō.
Lijden
Er zijn veel Boeddha’s in het boeddhisme, zoals Amitābha-Boeddha (Amida), Mahāvairocana-Boeddha (Dainichi) en Bhaiṣajyaguru-Boeddha (Yakushi), maar de enige Boeddha voor wie mensen een verjaardag vieren, is Śākyamuni Boeddha, de stichter van het boeddhisme en in wie we geloven.
Dit vertelt ons dat Śākyamuni Boeddha een mens was en een echt persoon in de geschiedenis. Daarom begrijpt hij onze pijn en lijden heel goed, evenals onze zwakke wil of angst. Onder de leer van Nichiren Shōnin worden andere Boeddha’s beschouwd als duplicaten van Śākyamuni Boeddha. Geloven in Śākyamuni Boeddha betekent geloven in alle andere Boeddha’s.
Verlossing van de Boeddha
Śākyamuni Boeddha koos een zeer unieke manier om mensen te redden. Hij verkondigde zijn leer altijd naar de capaciteiten en het karakter van mensen en de situatie. Dit betekent dat hij mensen niet alleen redde, maar hij begeleidde hen ook individueel met het sublieme pad om onafhankelijk te worden van illusie of gehechtheid. Er zijn twee aspecten van verlossing:
- Het gemakkelijk maken van het lijden van mensen met goed advies en hen in de juiste richting leiden.
- Het duidelijk maken van de oorzaak van hun lijden en aandragen hoe ze dergelijke moeilijkheden kunnen overwinnen, zodat mensen onafhankelijk kunnen worden van het lijden.
Helende verlossing
Het eerste punt is een helende verlossing. Dit is een zeer belangrijk proces, als een soort eerste hulp, voor mensen die lijden, maar er blijft nog steeds een mogelijkheid over dat het lijden kan terugkeren, ondanks het vervagen van het lijden als gevolg van het advies.
Het tweede punt is een onafhankelijke verlossing van lijden. Door de oorzaak van het lijden te begrijpen, kunnen mensen het lijden zelf beheersen en overwinnen, en ze kunnen ook ander onvoorspelbare lijden in de toekomst voorkomen.
Ideale ondersteuning
Bijvoorbeeld, het eerste punt is als een ontwikkeld land dat een onderontwikkeld land ondersteunt met geld of goederen. Maar nadat het geld volledig is uitgegeven, bestaat er nog steeds de kans dat het land in dezelfde situatie terechtkomt als dat het eerder was.
Het tweede punt biedt niet alleen ondersteuning door geld of materiële hulp, maar geeft ook nuttige instructies, zoals hoe je een put moet maken, hoe je goede oogsten moet verbouwen en hoe je nutsvoorzieningen moet repareren.
Dit is een ideale ondersteuning om het land te versnellen en te ontwikkelen, zodat het economisch onafhankelijk kan worden. De leer van de Boeddha omvat beide aspecten als Zijn verlossing. Dit zijn de woorden van de Boeddha:
De kern van mijn leer is om je eigen geest te beheersen. Daarom, streef ernaar je ego te overwinnen, houd je geest vrij van hebzucht en houd je gedrag juist, houd je geest puur en houd je woorden trouw. Vergeet deze wet niet: ‘Niets is permanent in deze wereld’. Alles verandert en gaat voorbij, je moet dit altijd in gedachten houden. Door de vergankelijkheid van je leven te begrijpen, zul je in staat zijn hebzucht en woede en al je slechtheden te overwinnen. Als je merkte dat je geest werd verleid en verstrikt raakte in hebzucht door iets kwaadaardigs, mag je daaraan niet gehoorzamen en moet je zulke verleiding onderdrukken. ‘Wees de meester van je geest, je mag niet toelaten dat je geest je meester is’. Een geest maakt je een Boeddha en maakt je een beest. Daarom, bestudeer mijn leer samen, leer samen, oefen samen, moedig elkaar aan en deel het plezier van het pad samen. Laat je geest niet bezorgd zijn om triviale dingen en verspil je tijd niet. Oogst de vruchten op het pad en struikel over de bloesems van verlichting.
Boeddha Śākyamuni
Dit is het eerste deel van de tekst ‘Een dag zonder woede’, van eerwaarde Tsukamoto (foto). Het volgende deel verschijnt volgende week op deze site. Deze tekst is uit het Engels vertaald naar het Nederlands. De originele tekst is te vinden onder de titel ‘No Anger Day’ op de website van Nichiren Shu UK, of via deze link.
Kanto Tsukamoto Shonin is de hoofdpriester van de Nichiren Shu Buddhist Temple of UK. Eerwaarde Tsukamoto is de auteur van verschillende boeken over boeddhisme en een voormalig professioneel bergbeklimmer. Momenteel woont hij in Japan.
**De afbeeldingen in de tekst zijn met AI gemaakt, met uitzondering van de foto van eerwaarde Tsukamoto.**